Home
Mission - vision
Methods: Consultancy & Coaching
Teamcoaching
Coaching van managers
Communicatie- en conflictcoaching
Tools
Inhouse HR - ondersteuning
Cases
Verkoopstraining
Onze coaches
Info - Contact
Referenties
Verkoopstraining | Afdrukken |

We weten dat 70% van de aankoopbeslissingen op de winkelvloer zelf gebeuren. Deze keuzes worden echter beïnvloed door meerdere factoren. De eerste indruk is natuurlijk van groot belang, maar ook de wijze waarop de verkoper met de klant omgaat is essentieel. Is men voldoende klantgericht? Gebruikt men de juiste verkoopstijl bij een onderhandeling? Welke onderhandelingstechniek past het beste bij mijn persoonlijkheid? Op deze en andere vragen geven wij een antwoord.


1. Interne verkopers: over stille en andere verkopers…

In deze heel interactieve vorming belichten we hoe je hierop kan inspelen en actief extra verkoopskansen kan creëren bij je kopende klanten. Dit 1-dagsprogramma verloopt in twee delen. In het eerste deel leren we hoe we als verkoper heel klantgericht kunnen werken. We zien hoe verschillende types klanten verschillende behoeftes en verwachtingen hebben en hoe we onze verkoopstechniek daarop kunnen afstemmen. Hierbij baseren we ons op de ALTI-MBTI. Onder andere volgende vragen komen aan bod:

  • Hoe wil mijn klant benaderd worden?
  • Hoe kan ik een langetermijnrelatie opbouwen?
  • Hoe kan ik de verschillende communicatiestijlen herkennen?
  • Hoe beslist mijn klant om een product te kopen?
  • Klant is koning… Of toch niet altijd?

Het tweede deel omvat de technieken van de visual retailing. We zien hoe we op basis van enkele eenvoudige ingrepen een groot verschil kunnen maken. Hiervoor werken we aan de hand van een tien punten vragenlijst met betrekking tot:

  • De gevel en etalage
  • De eerste indruk
  • Het personeel
  • De routing en loop
  • Inrichting en sfeer
  • De kracht van licht
  • Snuistergehalte
  • Interne en externe communicatie
  • Een krachtige presentatie opbouwen
  • De kassa en cross-selling

 Deze vorming is bestemd voor de interne verkopers.

 

2. Externe verkopers: van verkoop tot professioneel onderhandelen…

In deze heel interactieve 2-daagse vorming staan we tijdens dag 1 uitgebreid stil bij de verschillende fasen en technieken in een verkoop- en onderhandelingsgesprek. We tonen welke technieken er zijn en hoe deze concreet kunnen worden toegepast. Dit omvat onder andere:

  • De structuur van het verkoopsgesprek: de verschillende fasen en doelen
  • Behoeftebepaling bij de klant: over LSD en andere vragen…
  • Sellogram: onze troeven en de behoeften van de klant verenigen
  • Wat als de klant neen zegt: oprechte weerstanden of valse baarden

Tijdens dag 2 kijken we naar onze eigen ‘spontane’ verkoopstijl en naar die van de klant. Aan de hand van de persoonlijkheidsindicator ALTI-MBTI duiken we in de voorkeuren die we hebben. We zien hoe onze persoonlijkheid bepaalt welke verkoop- en onderhandelingstechnieken we spontaan gebruiken en hoe we deze vervolgens nog verder kunnen uitbreiden.  Tegelijk staan we ook stil bij de stijl die de klant hanteert zodat we ons daar nog beter aan kunnen aanpassen. In concreto bevat dit:

  • Het algemeen contact met onze klanten
  • Het verzamelen van informatie tijdens het verkoopsgesprek of de onderhandeling
  • Het beslissingsproces bij verkoop of onderhandeling
  • De afsluit van een verkoop
  • De uitvoering van een onderhandeling
  • De stijl van onze klant in kaart brengen en onze eigen stijl daaraan aanpassen

 Deze opleiding is bestemd voor de externe verkoper.

 
20, Rue du Puits Grenet - Soisy Sous Montmorency - France | Houtemstraat 31 - Beauvoorde Belgique | Tél 0033 688 13 47 98 - 0032 494 72 81 55